Dobry Detektyw Warszawa logo
TD24
Agencja detektywistyczna
24h / 7 dni
0,00  0
Koszyk

Brak produktów w koszyku.

Jak przeprowadzić weryfikację pracownika przed zatrudnieniem?

Data modyfikacji: 19 lipca 2024

Rekrutacja pracowników stanowi spore wyzwanie dla współczesnych firm. Szczególnie jeżeli obsadzone mają być stanowiska kluczowe dla funkcjonowania przedsiębiorstwa lub takie, które wymagają dostępu do wrażliwych danych. W takich przypadkach okres próbny może być niewystarczający, aby zyskać pewność co do kompetencji i uczciwości kandydata. Dlaczego weryfikacja pracownika przed zatrudnieniem jest tak ważna i w jaki sposób można ją przeprowadzić? Wyjaśniamy w poniższym wpisie.

Dlaczego warto zweryfikować pracownika przed zatrudnieniem?

Praca w niektórych branżach wiąże się z olbrzymią odpowiedzialnością. Za przykład mogą posłużyć tu chociażby sektor finansowy oraz sektor IT. Ich przedstawiciele nierzadko mają dostęp do wrażliwych danych przedsiębiorstwa lub danych osobowych klientów. Aby pracodawca miał pewność, że informacje te są bezpieczne i nie dostaną się w niepowołane ręce, przed zatrudnieniem wskazana jest weryfikacja pracownika.

weryfikacja pracownika

Nieuczciwy pracownik może na przykład przekazywać poufne dane konkurencji, która wykorzysta je, by przejąć klientów firmy. Może też dopuszczać się kradzieży lub defraudacji firmowego majątku. Wszystkie tego typu nieuczciwe praktyki narażają rzecz jasna przedsiębiorstwo na straty, a niekiedy nawet na utratę dobrego wizerunku.

Sam życiorys nie stanowi obecnie w pełni wiarygodnego świadectwa kompetencji i uczciwości kandydata. Szczególnie że dość częstą praktyką jest poszerzanie CV o fikcyjne doświadczenie czy kwalifikacje, w celu zainteresowania potencjalnego pracodawcy. I o ile na niektórych stanowiskach nie będzie to miało większego znaczenia, tak w przypadku niektórych branż kandydaci muszą być osobami w pełni godnymi zaufania. Brak odpowiednich kompetencji może negatywnie odbić się wówczas na funkcjonowaniu firmy.

W jaki sposób można zweryfikować pracownika?       

Istnieje wiele sposobów na weryfikację pracownika przed jego zatrudnieniem. Pracodawcy mają na tym polu wiele możliwości, choć nie wszystkie firmy wiedzą jak się do tego zabrać.

            Media społecznościowe

W czasach dominacji mediów cyfrowych mało kto nie jest aktywny w social mediach. Analiza profilu kandydata wydaje się jednym z najprostszych sposobów na weryfikację pracownika przed zatrudnieniem. Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę, że taka metoda jest nie do końca zgodna z prawem. Przeglądanie profilu potencjalnego pracownika może mieć uzasadnienie, jeżeli pracodawca chce ocenić zagrożenie związane z jego ewentualnym zatrudnieniem. Nie mniej jednak i tak wskazane jest zachowanie dystansu do social mediów, jako źródła wiedzy o kandydatach. Nie każdy publikuje bowiem na nich prawdziwe informacje. Wyjątek stanowią tu media społecznościowe o tematyce zawodowo-biznesowej, takiej jak LinkedIn.

            Referencje, dyplomy, certyfikaty

Wiarygodnym źródłem wiedzy na temat kandydata są dokumenty potwierdzające jego kwalifikacje. Mowa tu na przykład o dyplomie ukończenia uczelni wyższej bądź certyfikatach potwierdzających udział w szkoleniu. Oczywiście również tu warto zachować ostrożność i sprawdzić autentyczność tego typu dokumentów.

Ważne są też referencje. Przed podjęciem decyzji o zatrudnieniu pracownika warto potwierdzić jego doświadczenie zawodowe u poprzedniego pracodawcy.

            Wywiad środowiskowy

Weryfikacja pracownika przed zatrudnieniem może obejmować również wywiad środowiskowy. Polega on na zebraniu możliwie największej ilości informacji od osób z poprzedniego miejsca zatrudnienia kandydata. To zadanie warto jednak powierzyć profesjonaliście.

Jak prywatny detektyw może pomóc w weryfikacji pracownika?

Aby weryfikacja pracownika przed zatrudnieniem została przeprowadzona w sposób rzetelny i niebudzący żadnych zastrzeżeń, można skorzystać z pomocy prywatnego detektywa. Skorzystanie z usługi takiego specjalisty może ustrzec firmę na przykład przed wyciekiem poufnych informacji, co naraziłoby ją na dotkliwe straty, a także na utratę reputacji.

Standardowa weryfikacja pracownika w procesie rekrutacyjnym, szczególnie na wysoce odpowiedzialne stanowiska, może okazać się niewystarczająca. Nawet bardzo dokładna analiza życiorysu oraz przedstawionych dyplomów i certyfikatów, nie da pracodawcy gwarancji na uczciwe intencje danej osoby. Tymczasem stanowisko dyrektora działu lub członka zarządu powinien zająć ktoś, kogo można obdarzyć pełnym zaufaniem. Pracodawca nie zawsze jest w stanie samodzielnie zweryfikować czy kandydat podał prawdziwe informacje lub, czy nieco nie podkoloryzował swojego doświadczenia. Tu pomóc może prywatny detektyw.

Sprawdzając przyszłego pracownika, detektyw koncentruje się przede wszystkim na:

  • przebiegu poprzedniego zatrudnienia;
  • opiniach na temat pracownika;
  • powierzanych mu zadaniach oraz tym, jak się z nich wywiązywał;
  • autentyczności okazanych dyplomów i certyfikatów;
  • historii zadłużenia kandydata i jego ewentualnej przeszłości kryminalnej na podstawie danych z Krajowego Rejestru Karnego;
  • sytuacji majątkowej kandydata;
  • jego powiązaniach z konkurencją.

Detektyw, aby sprawdzić danego kandydata, przeprowadzi wspomniany wcześniej wywiad środowiskowy. W tym celu podejmie kontakt z jego byłymi współpracownikami, pozyskując od nich informacje mające znaczenie dla potencjalnego pracodawcy. Sprawdzi również, co było faktyczną przyczyną zakończenia współpracy. Co ważne, prywatny detektyw działa dyskretnie, dzięki czemu kandydat nie będzie nawet wiedział o prowadzonej weryfikacji.

Reasumując, skorzystanie z usług prywatnego detektywa podczas rekrutacji na wysokie stanowiska, może okazać się korzystne dla firmy. Zyska ona pewność, że zatrudnia odpowiednią osobę, unikając jednocześnie ryzyka wycieku poufnych danych i dotkliwych strat.

5/5 - (1)

Masz jakieś pytania?

Zadzwoń do nas lub napisz wiadomość.
Call Now Button